Ján Maliarik
Slovenský evanjelický kňaz, spisovateľ, humanista, filozof, mystik, teozof a orientalista.
Narodil sa 8.
novembra 1869 v Myjave v chudobnej rodine četníckeho strážmajstra.
Po násilnej smrti otca, pracuje s matkou v Holíči ako roľnícky
nádenník. V štrnástich rokoch sa stáva študentom nižšieho
gymnázia v Skalici a v roku 1895 maturuje na maďarskom
evanjelickom lýceu v Bratislave. Vyštudoval evanjelickú
teologickú akadémiu v Bratislave a Prešove. Po dva a
polročnom pôsobení na východnom Slovensku je zvolený za
evanjelického farára do Veľkých Levár, kde z doby
protireformačnej zostala na celom Záhorí jediná evanjelická
cirkev.
Okrem obetavej
pastoračnej a vzdelávacej a výchovnej činnosti po nociach
usilovne študuje všetky hlavné svetové náboženské,
filozofické, duchovné, okultné a podobné systémy a sám na
sebe ich praktikuje. Okrem dobrého ovládania úradnej maďarčiny,
češtiny, nemčiny, latinčiny, gréčtiny a hebrejčiny
usilovne študuje ruštinu, poľštinu, srbštinu, angličtinu,
esperanto a sanskrt. Ako hlavný cieľ si v tejto dobe vytyčuje
prebádať, preskúmať a zharmonizovať všetky väčšie svetové
náboženstvá. Medzi ľuďmi sa snažil prebudiť túžbu po
vzdelaní a morálnom zušľachtení. Veľmi dobre si uvedomoval,
že mimoriadnu pozornosť treba venovať výchove detí. Na
rozdiel od súdobých slovenských intelektuálov (väčšinou
odtrhnutých od skutočnej reality dedinského života)
neidealizoval slovenský vidiecky ľud a kriticky poukazoval na
jeho morálny stav (alkoholizmus, primitivizmus, sexuálna
neviazanosť, "tupý materializmus").
V rokoch 1908
- 1912 na pozvanie prednáša vo Viedni, Prahe, Brne, Budapešti
a inde, v teozofických i inak nábožensky orientovaných spoločnostiach.
V roku 1910 vychádza vo Viedni jeho prvotina, prednáška "Die
Anfangsgründe der Sri Sankara Acharya´schen Philosophie".
O štyri roky neskôr vydáva v Senici prácu "Drei
Welterlösungsworte". Tento spis vznikal v rokoch 1909 -
1914.
Po vypuknutí
vojny sa snaží "apelovať" na svedomie národov a
politikov, aby zastavili vojnové akcie. Píše listy rôznym
politikom a úradom. Navštevuje konzuláty bojujúcich strán a
cez zákaz cenzúry rozširuje svoje brožúry o svetovom mieri.
Napriek perzekúciám svetskej i cirkevnej vrchnosti stále pokračuje
vo svojej vojne proti vojne. Postupne sa stáva nepohodlným.
Cirkevné úrady ho prinútili požiadať koncom roku 1914 o
predčasné penzionovanie, svetské úrady mu obmedzovali pohyb a
hrozili mu umiestnením v ústave pre choromyseľných. Posledný
zúfalý krok podnikne 16. februára 1916. Počas prestávky
Wagnerovej opery Valkýra v Národnom divadle v Prahe, vystúpil
cez prestávku na pódium a predniesol proklamáciu, v ktorej
vyzval štáty a ich predstaviteľov na zastavenie všetkých
vojenských akcií a nezmyselného vraždenia. Potom čo bol
odvedený z divadla, bol zatknutý a prevezený do vojenského
väzenia, kde ho čakal vojenský súd a trest smrti za
vlastizradu. Len zásluhou vplyvných priateľov a známych
unikol tomuto osudu, bol však prehlásený za choromyseľného a
internovaný na pražskej psychiatrickej klinike v Kateřinkách.
Takmer dva roky, ktoré tu strávil patrili podľa jeho slov
medzi to najhoršie a nechýbalo veľa, aby nakoniec naozaj
nezošalel. Koncom roku 1917 je podmienečne prepustený a na jar
1918 sa vracia s matkou do Levár.
Po vzniku
Československa sa nedočkal rehabilitácie. Ale nezlomený až
do konca svojho života literárne a verejne pracuje. Maliarik aj
naďalej rozširoval svoje myšlienky a spisy, a to aj v
zahraničí. Písal Masarykovi, neskôr Mussolinimu, aj Hitlerovi
a iným štátnikom. V roku 1938, v predvečer vypuknutia vojny,
vydáva svoj posledný spis "Dringender Appel..." -
"Naliehavá výzva všetkým pozemských mocnostiam, hlavne
vláde japonskej", kde pomerne presne predvída
katastrofálne následky dobyvateľských chúťok nemeckého
nacizmu, talianskeho fašizmu a japonského militarizmu, a to ako
pre napadnutých tak pre agresorov. Pokúšal sa aj komunikovať
so sovietskym zastupiteľstvom, aby im predostrel svoje idey o
"boľševizme-komunizme".
Ján Maliarik
sa dožil aj konca druhej svetovej vojny. Zomrel 14.7. 1946 vo
veku 77 rokov v brnianskej fakultnej nemocnici u Sv. Anny. Po
kremácii bol pochovaný na cintoríne vo Veľkých Levároch.
Maliarik hojne
publikoval v češtine, slovenčine, nemčine, maďarčine,
angličtine a v esperante. Vo svojich publikáciách sa zaoberal
politickými, filozofickými, teologickými, kultúrno-historickými
úvahami, cez príbehy didaktickej povahy a rozprávky pre deti až
po náboženskú poéziu a básne. Maliarik vo svojich spisoch a
"apeloch" vykazuje miestami až detinskú naivitu, ale
pozoruhodné sú niektoré jeho myšlienky ako napr. celozemský
univerzálny štát (1925), v ktorom videl najlepší prostriedok,
ako sa dostať z politického, sociálneho a morálneho chaosu
doby. Okrem riešenia rôznych filozofických a teologických
problémov, prednášok a publikovania si dopisoval aj z mnohými
osobnosťami tej doby ako napr. s islandským spisovateľom
Ingvarom Sigurdssonom, indickým exilovým kráľom Mahendra
Prapatom, taktiež písal Mahátmá Gándhímu. Mal ideu
zjednoteného ľudstva pod jedným jazykovým, politickým a
náboženským princípom. Do popredia kládol všeobecné
nenásilie a s tým spojené vegetariánstvo, súcit a
oslobodenie od hmotných statkov. Sám tieto princípy
praktizoval, žil v chudobe, okrem kníh nevlastnil nič.
Vytvoril svojský, originálny a pozoruhodný nábožensko-filozofický
systém.Vo svojich spisoch neustále poukazuje na dve prekážky
na ceste k dosiahnutiu vysokých a vznešených ideálov: ľudskú
nevedomosť a ľudský egoizmus. Maliarik vo svojom zlučovaní
náboženstiev síce nezašiel ďalej ako univerzalisti, ale cítil,
že je len jediná pravda, ku ktorej všetky náboženstvá
nepriamo smerujú alebo sa od nej priamo odkláňajú. Je až s
podivom, že človek tak vzdelaný a s takým filozofickým a
kultúrnym rozhľadom sa mohol dopúšťať aj vyslovených
naivít, čo trochu uberá na vážnosti jeho osoby, ale
nezmenšuje hodnotu jeho myšlienok, ktoré si zasluhujú
pozornosť aj v dnešnej dobe.
V roku 2000 o ňom
natočil Martin Kákoš televízny film Prekliaty služobník
lásky.
„Vlastnosťou malých ľudí a malých duchov je oddeľovať sa, drobiť sa, trieštiť sa. Vlastnosťou mužov a veľkých duchov je spájať, zjednocovať, generalizovať a vzájomne sa utužovať, milovať jednotu, všemožne ju udržiavať, vzájomne si pomáhať, vzájomne sa podopierať, a tak mohutnieť, vnútorne sa obohacovať, všestranne zjemňovať, zušľachťovať, stále povznášať, a tak stúpať vyššie a vyššie až po stupeň najvyšší.
Všetky náboženstvá na celom svete musia byť uvedené do anjelskej harmónie a súladu, aby boli naveky zborené hradby a nezmyselné putá, ktoré nás delia, aby si príslušníci jednotlivých náboženských smerov a vyznaní vychádzali v ústrety v najúctivejšej láske a zvrchovanej tolerancii.
Musí nastať bratské zmierenie všetkých národov a rás na celom svete, aby sa každý cítil nielen úplne bezpečný voči iným, ale zároveň i blažene spokojný uprostred všetkých.“