Lev Nikolajevič Tolstoj
"... nemôžem sa odpútať od detstva, jasného, nežného, poetického, láskyplného, tajomného detstva. Keď vstupujeme do života, v detstve cítime, uvedomujeme si všetku jeho zázračnú tajomnosť, vieme, že život nie je len to, čo nám poskytujú city ...", napísal neskôr Tolstoj vo svojich Spomienkach.
Lev Nikolajevič Tolstoj sa narodil
28.8. (9.9.) 1828 v Jasnej Poľane. Pochádzal zo starého šľachtického
rodu, ktorý sa spomína v ruských dejinách už od štrnásteho
storočia. Jeho otec Nikolaj Iľjič bol schudobneným statkárom
s dobrým menom a stykmi. Matka Mária Nikolajevna patrila tiež
k starému šľachtickému rodu Volkonských. Zomrela keď Lev
nemal ani dva roky. Mal štyroch súrodencov, Nikolaja, Sergeja,
Dmitrija a Máriu. V zime roku 1837 sa Tolstojovci presťahovali
do Moskvy. Na druhý rok náhle zomrel otec Nikolaj Iľjič. Lev
prvý krát zažil hrôzu zo smrti blízkeho človeka. Za tútorku
maloletých detí ustanovili otcovu sestru Alexandru Iľjiničnu
Osten-Sakenovú. V auguste 1841 zomrela a trinásťročný Lev
napísal osemriadkový veršovaný epitaf, ktorý dali vyrezať
na jej pomník. Tento náhrobný nápis sa pokladá za prvú
"publikovanú" literárnu prácu L.N.Tolstého. Už
vtedy prejavoval určité literárne sklony. Uchvacoval ho
Jozefov príbeh z biblických histórií, traja bohatieri z ruských
bylín, ľudové rozprávky i niektoré Puškinove básne.
Tútorkou súrodencov sa stala druhá otcova sestra Pelageja Iľjinična
Juškovová. V jeseni odišli k tete do Kazane. Bol to
pravdepodobne pocit osamelosti, ktorý priviedol Leva v Kazani k
predčasnému hĺbaniu o abstraktných problémoch. Hoci nemal
ani šestnásť rokov, začal sa zaujímať o otázky poslania človeka
a nesmrteľnosti duše. Pri svojom sklone k analýze získal vzácnu
vlastnosť - úprimnosť voči sebe i otvorenosť voči druhým.
Už vtedy si začal osvojovať názor a presvedčenie, že cieľom
človeka je mravné sebazdokonaľovanie a že touto cestou sa dajú
vykoreniť všetky ľudské neresti na zemi. Chystal sa rozpísať
svoje povinnosti a zásady, podľa ktorých si zaumienil správať
sa v živote, ale nie všetko čo si naplánoval sa mu aj darilo.
Často sa len tak ponevieral a postával pred dievčenským čeľadníkom.
Inokedy sa v izbe prezeral v zrkadle a odvracal sa s nechuťou:
"Nedalo sa povedať, že by som mal inteligetnú tvár ...
dokonca na nej nebolo nič ušľachtilého, naopak, tvár som mal
ako obyčajný sedliak a tiež veľké ruky a nohy; a za to som
sa veľmi hanbil."
V takýchto peripetiách sa utváral svetonázor L.N. Tolstého.
Boli to roky 1842 - 1844, roky príprav na univerzitu. V 1844 sa
zapísal na Kazanskú univerzitu. Vybral si fakultu orientálnych
jazykov. Štúdium však preňho znamenalo skôr spoločenské
vystupovanie ako získavanie vedomostí, prijímaciu skúšku
musel robiť dva razy. Väčšmi ako prednáškam sa venoval
hudbe a zábavnému čítaniu. Rád sa veselil a tancoval. V
rytme hudby a tanca akoby vystupoval sám zo seba, prestali ho
znepokojovať metafyzické otázky, s ktorými si nevedel rady.
Žil veselo, dosť hýrivo, nie však bezuzdne. Výsledok takéhoto
nečinného života sa prejavil na skúškach: prepadol z ruskej
histórie. Hrdosť mu nedovoľovala opakovať ročník, preto požiadal
o preloženie na právnickú fakultu. Vyhoveli mu a začal brať
štúdium vážnejšie. Začal si písať denník. V marci 1847
ochorel a liečil sa v nemocnici. Počas dlhých dní zotavovania
mal dosť času na rekapituláciu svojich predsavzatí a mrzelo
ho, že nevládze splniť to čo si zaumienil. Na jar 1847 odišiel
z kazanskej univerzity. V žiadosti o prepustenie uviedol, že si
neželá ďalej pokračovať v štúdiu pre narušené zdravie a
domáce pomery. V máji odišiel do Jasnej Poľany, ale nenašiel
to, čo očakával. Netrvalo dlho, kým prišiel na to, že všetko
zlo väzí v úbohom postavení mužikov. Pokúsil sa im uľahčiť
bremeno nevoľníctva, ale jeho úsilie vyšlo nazmar - sedliaci
mladému pánovi nedôverovali.
Na jeseň sa pobral do Petrohradu, kde zložil dve skúšky z
trestného práva, no potom zabudol na všetky svoje ostatné
predsavzatia. Neodolal lákavým zvodom hlavného mesta. Po skúškach
sa rozhodol prijať nejaký úrad. Odrazu si uvedomil, že z
rozumovania a filozofovania nevyžije. Do zamestnania nenastúpil,
zato však pokračoval v zábave a v kartách. Tolstého mládenecké
dni v Petrohrade, Moskve, Tule a Jasnej Poľane však neplynuli
celkom neplodne. Okrem zábav usilovne čítal. Na jar 1851
pricestoval na dovolenku starší brat Nikolaj, dôstojník
kaukazskej armády a zadĺžený Lev sa rozhodol, že pôjde s ním
na Kaukaz. Po ceste sa zastavili v Moskve a Kazani. Za ten čas
sa stihol vari prvý raz opravdivo zaľúbiť. Koncom mája sa
dostali k Nikolajovej batérii. Dobrovoľne sa zúčastňoval útokov
ruského vojska proti Čečenom. Často chodieval na poľovačky
do hustých lesov. Časom však aj tu ožila stará vášeň a
Tolstoj prehral všetko čo mal. Neskôr kvôli dlhom požiadal o
prijatie do služby. V máji sa šiel liečiť do Piatigorska,
kde sa stretol so sestrou Marjou. Vtedy už písal svoju prvú
uverejnenú literárnu prácu, najprv pod názvom História
môjho detstva. Rukopis poslal do Petrohradu
redakcii Sovremennika. Začiatkom augusta 1852 vyšlo tlačou prvé
dielo L.N. Tolstého Detstvo. V marci
1854 cestuje k Dunajskej armáde pri Bukurešti. Tá ale
ustupovala a Tolstoj požiadal o preloženie na Krym do
Sevastopola, kde sa urputne bojovalo. Koncom apríla 1855
dopisuje črtu Sevastopol v decembri a
posiela ju redakcii Sovremennika. Poviedka mala úspech. Poviedku
Sevastopol v máji však už vytlačili
upravenú cenzúrou. I.S. Turgenev nazval Tolstého stať o
Sevastopole pravým divom. V novembri ho poslali ako kuriéra do
Petrohradu. Tam sa zoznámil so spisovateľmi združenými okolo
časopisu Sovremennik. Tí prijali Tolstého medzi seba ako
svojho. Ale hrdé, sebavedomé vystupovanie mladého dôstojníka
niektoých poburovalo, najviac Turgeneva. Ale aj potom, čo
Turgenev odcestoval do Paríža zostali v písomnom styku. Ešte
v januári 1856 navštívil Tolstoj umierajúceho brata Dmitrija.
Medzitým vychádza v Sovremenniku Chlapčenstvo.
Na jar 1856 sa chystal odísť na dedinu, čo najskôr sa oženiť
a nepísať už pod vlastným menom. Koncom novembra 1856 ho uvoľnili
z armády. V januárovom čísle Sovremennika bola uverejnená
tretia časť autobiografickej trilógie Mladosť.
Vo februári 1857 zavítal Tolstoj do Paríža, kde ho očakával
Turgenev. Tam sa stal svedkom udalosti, ktorá sa mu nezmazateľne
vryla do pamäti. 6. apríla sa len tak zo zvedavosti pobral k
popravisku. Videl tam odsúdenca ako bozkáva evanjelium a vzápätí
mu gilotína odsekla hlavu. Tolstoj už predtým videl zblízka
dosť vojnových hrôz, ale nikdy naňho nič nezapôsobilo
zdrvujúcejšie ako tento prístroj na zabíjanie zdravých ľudí.
Pohľad na popravu otriasol jeho vierou v pokrok. Cítil, že nič
na svete nemôže ospravedlniť taký hanebný čin. Neskôr
cestoval do Švajčiarska. Po príchode do Jasnej Poľany si
uvedomil ako zanedbal majetok i literárnu tvorbu. V polovici októbra
1857 sa spolu s bratom Nikolajom a sestrou Marjou presťahoval do
prenajatého bytu v Moskve. V prvej polovici roku 1860 venoval všetok
svoj voľný čas škole, ktorú v Jasnej Poľane založil pre
sedliacke deti. Potom odcestoval znova do Európy. Nemecko, Francúzsko,
Taliansko a v Anglicku navštívil v Londýne A.I. Gercena. Hneď
po návrate z cudziny sa opäť naplno venoval pedagogickej činnosti.
Ani systematická práca v škole ani náročná činnosť
zmierovacieho sudcu nepriniesli Tolstému očakávané
uspokojenie. Natoľko ho duševne i telesne unavili, že v máji
1862 odcestoval do Samarskej gubernie medzi baškirských kočovníkov,
aby si oddýchol. Medzitým polícia vykonala v Jasnej Poľane
prehliadku, pri ktorej takmer zdemolovali školu. Keď sa to
Tolstoj po návrate dozvedel bol nesmierne pobúrený a pomýšľal
na emigráciu. Tolstoj počas svojich sporadických pobytov v
Moskve občas zašiel k Bersovcom. Lekár Andrej Bers mal tri dcéry
a jeho svokor býval na majetku v susedstve Jasnej Poľany a
priatelil sa s Tolstého otcom. V septembri požiadal o ruku
osemnásťročnú Sofiu Andrejevnu Bersovú. Pred svadbou jej dal
prečítať denník, neklamné svedectvo búrlivej mladosti, v
ktorom nič neostalo zatajené, ani hýrenie, ani ženy, ani kartárska
vášeň a neprestajná duševná trýzeň. Sofia žasla. Tostoj
stále pochyboval, aj o jej láske, bál sa, že klame samu seba,
keď súhlasila so sobášom. Napokon sa predsa dočkal manželského
šťastia a to naňho pôsobilo blahodarne. Zdalo sa mu, že sa
stal novým človekom.
V decembri 1862 dopísal Kozákov. V
tom čase sa už začínal zaoberať ideovou osnovou románu Rok
1805 (Vojna a mier). Pôvodne sa zaoberal myšlienkou
napísať román o dekabristovi vracajúcom sa z vyhnanstva. Čím
viac sa však ponáral do histórie, objavoval hlbšie pramene
javov, ktoré chcel opísať. A tak sa zastavil až pri vojne s
Napoleonom a roku 1805. Román sa epickou šírkou rozrástol na
epopeju. Najprv sa mala volať Tri doby, potom
Koniec dobrý všetko dobré, napokon Vojna
a mier. V jeseni 1865 zašiel k Borodinu, aby si na
mieste popozeral javisko slávnej bitky. Postupne ako Vojna
a mier vychádzala po častiach (1867 - 1869), vyvolávala
v čitateľskej verejnosti čoraz väčší záujem a ohlas.
Medzitým sa mu narodili synovia Sergej, Iľja a Lev a dcéry
Tatiana a Mária. Neskôr synovia Peter, Nikolaj, Andrej a Alexej
a dcéra Alexandra. Začal pracovať na Azbuke,
učebnici ruského jazyka pre deti a ľud. V tom čase zriadil na
svojej kúrii novú školu. Ale Azbuka
mu nepriniesla očakávaný úspech ani finančný zisk. Náročná
práca na učebnici ho veľmi vyčerpala a znovu sa vybral liečiť
do baškirských stepí. V jeseni 1872 sa zahĺbil do kníh o
Petrovi Veľkom a jeho dobe. V marci 1873 už mal schémy všetkých
postáv historického románu premyslené. Niekoľko ráz začal
písať, ale nebol s tým spokojný. Nakoniec sa svojho plánu
vzdal. Začal pracovať na románe Anna Kareninová (vychádzala
na pokračovanie v r.1873 - 1877). Pre výber témy Tolstoj
nemusel chodiť ďaleko. Zblízka poznal z vlastnej rodiny viaceré
nevydarené manželstvá. Hľadal východisko z komplikovanej životnej
situácie a hľadal ho svojou prenikavou analýzou súčasných
spoločenských vzťahov. Druhú hlavnú postavu románu, Levina,
obdaril toľkými autobiografickými prvkami, že sa dá s malými
výhradami pokladať za nositeľa jeho vlastných názorov.
V tom čase ho stále viac znepokojovala myšlienka na smrť.
Svoj záujem sústredil predovšetkým na otázku, aký zmysel má
život človeka, lebo čoraz častejšie si vyžadovala odpoveď,
a z tohto zorného uhla literárna činnosť preňho strácala pôvodný
význam. Chvíľami sa mu zdalo, akoby sa život zastavil.
Nevedel, čo robiť. Nevedel si zdôvodniť ani gazdovanie na
statku, ani výchovu detí, ani písanie kníh. Unikalo mu
opodstatnenie akejkoľvek činnosti, nemal čím žiť. Každý
večer osamote hľadieval na vyčnievajúcu hradu medzi skriňami,
na ktorú by sa dal upevniť povraz. Aby sa zbavil myšlienky na
samovraždu, sám pred sebou skrýval povraz a prestal chodiť na
polovačku. Hľadal odpoveď v rôznych knihách o vede, náboženstve
a filozofii. Keď nenašiel oporu tu, začal hľadať v sebe aj
okolo seba. Hľadanie zmyslu života priviedlo Tolstého k svojráznemu
nábožensko-filozofickému mysleniu. Začal písať Spoveď,
výklad udalostí svojho života a myšlienok, ktoré ho
priviedli k jeho presvedčeniu a zároveň odpadnutiu od pravoslávnej
cirkvi. Pri tejto práci nenachádzal pochopenie ani u najbližších.
Kríza v manželstve sa naďalej prehlbovala. Vo februári 1881
zomrel F.M. Dostojevskij. Tolstého zabratého do práce na náboženských
traktátoch, od ktorej ho nevedelo nič odtrhnúť, správa o
jeho smrti prekvapila a trochu aj vyplašila: pripomenula mu
vlastnú smrť. Ešte väčšmi sa zahĺbil do seba. Taktiež ho
trápila chudoba a bieda obyčajných ľudí, zatiaľ čo oni
sami mali nadbytok. Jeho žena Sofia Andrejevna sa ho snažila
presviedčať, že jeho poňatie kresťanského učenia je v
praxi neuskutočniteľné. Na jeseň sa presťahovali do Moskvy,
kde Tolstoj našiel biedu inú než na dedine, krutejšiu a
nepochopiteľnejšiu.
Koncom júna 1883 umierajúci Turgenev prosil Tolstého, svojho
priateľa, aby sa vrátil k literárnoumeleckej činnosti. Lev
Nikolajevič zaujatý náboženským traktátom sa neodhodlal
odpovedať, umenie v porovnaní so šťastím pre všetkých ľudí,
o ktorom premýšľal, sa mu zdalo zbytočnou zábavou. V roku
1884 vyšiel jeho spis V čom spočíva moja viera. Vydal
ho vlastným nákladom, ale aj tak bol skonfiškovaný. Písal v
ňom o svojom chápaní Kristovho učenia. Biblický výrok:
"Neprotivte sa zlému!", povýšil na prikázanie.
Protivilo sa mu šírenie nenávisti medzi národmi pod rúškom
lásky k vlasti. Ľudské šťastie videl v živote, v ktorom nie
je porušená spätosť človeka s prírodou: v práci pod šírym
nebom, na slnku - v dobrovoľnej, najmä telesnej práci, ďalej
v rodine a napokon v slobodnom, ohľaduplnom vzťahu k všetkých
spoluobčanom.
Sám Tolstoj často pomáhal jasnopolianskym mužíkom pri roľníckych
prácach. Od čias, čo si zaumienil zmeniť život podľa
svojich zásad, začal sa vzďaľovať od vlastnej rodiny.
Navrhoval, aby sa uskromnili, aby bývali v Jasnej Poľane a
zriekli sa príjmov z ďalšieho majetku v prospech chudobných
roľníkov, aby sa starší synovia zamestnali atď. Najmä Sofia
Andrejevna o takýchto plánoch nechcela ani počuť. Od čias,
čo sledovala duševný prerod svojho muža s neporozumením a
nevôľou ako čosi neprirodzené, pre jeho umenie priam škodlivé,
začínala sa nepreklenuteľná roztržka v ich manželstve. Ale
Tolstoj nedokázal žiť v rozpore so svojím presvedčením.
Umenia sa však taktiež nedokázal úplne zriecť, písal ľudové
rozprávky a novelu Smrť Ivana Iľjiča,
neskôr hru Vláda tmy. Po
zoznámení s V.G. Čertkovom vychádzali jeho diela vo vydavateľstve
Posrednik, na malú radosť Sofie Andrejevny, pretože sa Tolstoj
od tej doby zriekol autorských práv. Neskôr napísal veselohru
Plody vzdelanosti, novely Diabol
a Kretzerova sonáta (1889).
Kríza v rodine sa prehlbovala. Sofia Andrejevna nielenže sa už
nevedela zmieriť s filozofickými názormi svojho muža, ale ich
aj otvorene znevažovala pred deťmi a prívržencov Tolstého učenia
začala priam nenávidieť, vrátane Čertkova. Tolstoj začal
pomýšľať na odchod z domu. 13. augusta 1892 si do denníka
zapísal, že bude môcť, ba hádam aj musieť odísť. Ešte sa
však stále usiloval žiť v zhode. Začiatkom júna 1897 sa
rozhodol. Napísal rozlúčkový list, ale nakoniec ho Sofii
Andrejevne neodovzdal, z Jasnej Poľany neodišiel.
V roku 1899 dokončil svoj posledný román Vzkriesenie.
Zaujal ho príbeh človeka, v ktorom sa ozvalo svedomie. Témou
tohto diela sa zaoberal už niekoľko rokov. Námetom mu bol
skutočný príbeh, ktorý mu rozpovedal právnik A.F. Koni.
Tvorivý proces vzniku tohto románu však urýchlila aj iná,
mimoliterárna okolnosť. Sektárskych duchoborcov a molokanov,
ktorí sa usadili v ďalekých pustých stepiach, kde zúrodňovali
pôdu, kruto prenasledovali cárske úrady. Nakoniec im neostalo
iné než emigrácia. Tolstoj protestoval proti takémuto postupu
úradov, ale bez úspechu. Rozhodol sa predať Vzkriesenie
domácim i zahraničným vydavateľom a zisk venovať na pomoc
duchoborcom. Román vyvolal najrozmanitejšie reakcie hneď od
svojho vzniku. V niektorých západných vydaniach vyčiarkli útoky
proti cirkvi a armáde a tiež úvahy o pozemkovom vlastníctve.
Prvý preklad Vzkriesenia vyšiel zásluhou
Alberta Škarvana po slovensky, takmer súčasne s ruským
vydaním. Slovensko malo u Tolstého takpovediac priamy spoj v
osobe Dušana Makovického, ktorý bol Tolstého osobným lekárom a dôverníkom
v posledných rokoch jeho života.
Svätá synoda, zbor najvyšších pravoslávnych duchovných na
čele s patriarchom, vyhlásila vo februári 1901 L.N. Tolstého
za nepriateľa cirkvi a vyobcovala ho z nej. Ruská verejnosť však
prijala rozhodnutie synody s rozhorčením. Tolstoj dostával zo
všetkých strán listy vyjadrujúce sympatie, ale sám na to
reagoval pokojne: "Spočiatku som miloval svoju pravoslávnu
vieru väčšmi než svoj pokoj, potom som miloval kresťanstvo väčšmi
než svoju vieru, a teraz milujem nadovšetko na svete pravdu."
Ešte v zime ochorel a na radu lekárov odcestoval na Krym. Tam
ho navštevoval A.P. Čechov aj M. Gorkij. V januári 1902 sa
jeho zdravotný stav znova neočakávane zhoršil. Bol zoslabnutý,
že nevládal zdvihnúť ruku. Dcére Maši nadiktoval závet.
Koncom februára sa však začal cítiť lepšie. Znovu písal články
a pustil sa do poviedky Po bále. Téma
úteku zo života ho však neopúšťala. Spracoval ju v novele Otec
Sergij a neskôr v Posmrtných zápiskoch
starca Fiodora Kuzmiča. Svoje posledné veľké
literárne dielo Hadži Murat nosil v
sebe takmer celý život. Už na Kaukaze sa dopočul, že v
decembri 1851 prešiel k Rusom skvelý bojovník Hadži Murat, a
prácu na jeho príbehu dokončil koncom roku 1904.
V roku 1908, keď sa blížila jeho osemdesiatka, požiadal
prostredníctvom novín, že si neželá, aby sa verejne
oslavovalo jeho jubileum. Chcel sa vyhnúť akýmkoľvek sporom,
hádkam a rozruchu. Avšak už v marci vyšiel obežník
ministerstva vnútra, ktorý upozorňoval gubernátorov a veliteľov
žandárskych staníc, aby nezabudli venovať osobitú pozornosť
blížiacemu sa výročiu L.N. Tolstého a zamedzili akékoľvek
pokusy využiť túto príležitosť na protivládne prejavy. Aj
tak verejnosť zahrnula Tolstého neprehľadným množstvom
blahoprajných listov a telegramov. Pochádzali nielen od kultúrnych
činiteľov, ale aj od jednoduchých ľudí, pracujúcich v dielňach
a továrňach. Tolstoj si aj v osemdesiatke zachoval duševnú
sviežosť. Až do polovice decembra bol zahĺbený do štúdia
starej indickej filozofie. Písal svoj povestný List
Indovi. Tolstoj už za svojho života požíval
medzi ruským ľudom nesmiernu popularitu. Keď sa viezli
moskovskými ulicami v otvorenom kočiari, ľudia na chodníkoch
ich srdečne zdravili. Na Sadovej sa zhromaždil zástup
zvedavcov. Na námestí pred Kurskou stanicou čakalo okolo pätnásťtisíc
ľudí, študenti mávali čiapkami a volali na slávu veľkému
bojovníkovi.
Nezhody so ženou však pokračovali. Domácnosť v Jasnej Poľane
sa zmenila na peklo, keď sa Sofia Andrejevna dozvedela, že Lev
Nikolajevič podpísal nový testament (išlo o autorské práva,
teda majetkové záležitosti). 28. októbra 1910 sa rozhodol navždy
opustiť Jasnú Poľanu. O štvrtej ráno napísal Sofii
Andrejevne list a spolu s Dušanom Makovickým odišiel na
stanicu Ščekino. Večer prišli do Šamardina k sestre Márii
Nikolajevne. 31. októbra napísal Sofii Andrejevne posledný
list; v ktorom ju uisťoval, že ju stále miluje, avšak spoločný
život je nemysliteľný. Z obavy aby neprišla za ním odchádza
zo Šamardina o štvrtej ráno. Cestujú smerom na juh. Vo vlaku
však ochorel a dostal horúčku. Na stanici Astapovo ho
preniesli do bytu prednostu stanice. 6. novembra, Lev Nikolajevič
svojim dcéram: "Iba o jedno vás prosím, aby ste pamätali,
že okrem Leva Tolstého je ešte mnoho ľudí na svete..."
Siedmeho novembra ráno mu Dušan Makovický zatlačil oči.
Telesné pozostatky previezli do Jasnej Poľany. Jeho posledná
cesta bola prvým verejným pohrebom v Rusku bez cirkevných
obradov. Splnili mu želanie a pochovali ho na mieste, ktoré si
určil sám.
“Hrdinkou môjho príbehu – hrdinkou, ktorú milujem z celého srdca a ktorú som sa usiloval zachytiť v celej kráse, lebo ona bola, je a bude vždy krásna – je pravda...”
(Sevastopol v máji)
“...Každý verí ľuďom, a nie sebe. Aj ja som ľuďom veril a blúdil som ako v tajge... Každá viera len seba vychvaľuje. A tak sa všetci rozliezli ako slepé štence. Vyznaní mnoho, ale duch jeden. Aj v tebe, aj vo mne, aj v ňom. Nuž teda nech verí každý svojmu duchu a budú všetci jednotní. Nech je každý sám za seba, a všetci budú zajedno.”
(Vzkriesenie)
"Nikdy, nikdy sa, priateľ môj, nežeň: radím ti, nežeň sa dovtedy, kým si nepovieš, že si vykonal všetko, čo bolo v tvojich silách, a dovtedy, kým neprestaneš milovať ženu, ktorú si si vybral, kým jej nenazrieš až na dno duše, lebo sa kruto a nenapraviteľne sklameš. Ožeň sa, až keď budeš starý, nesúci na nič... Lebo vyjde nazmar všetko, čo je v tebe dobré a vznešené. Všetko sa rozplynie na malichernosti. Veru, veru, veru! Nepozeraj na mňa tak prekvapene ..."
(Vojna a mier)
"V nijakej literatúre niet nič podobné. Tisíce osôb, tisíce scén, najrozmanitejšie podoby štátneho a súkromného života, dejiny, vojna, všetky možné hrôzy sveta, všetky vášne, všetky situácie ľudského života - od kriku novorodeniatka až po posledný záchvev srdca umierajúceho starca, všetky radosti i žiale, aké je človek schopný pocítiť, najrozmanitejšie duševné stavy od pocitu zlodeja, ktorý ukradol kolegovi dukáty, až po najvyššie vzplanutie heroizmu a vnútorný jasot - to všetko je v tomto obraze... Úplný obraz toho, čo sa nazýva históriou a bojom národov. Úplný obraz ľudského života. Úplný obraz vtedajšieho Ruska. Úplný obraz všetkého, v čom ľudia vidia svoje šťastie a veľkosť, svoj žiaľ i poníženie. To je Vojna a mier."
(N.N. Strachov)